Eigenzinnig in de schaduw van Pukkelpop – Dioniss Festival

0

Elk jaar aan het einde van juli vindt in Sint-Denijs-Westrem (Gent) het gratis Dioniss Festival plaats. Ook dit jaar deed het bacchanaal een week na de Gentse Feesten zijn naam alle eer aan. Hoe slaagt zo’n bescheiden evenement erin te overleven in de overdaad aan festivals in België? Viktor (21), één van de organisatoren van Dioniss, gunt ons met plezier een blikje achter de schermen van de Belgische festivalwereld. Herman Schuermans zit immers met zijn luie krent en zuurverdiende opstapvergoeding als parlementariër op de Malediven.

DILEMMA Hoe is het idee er gekomen om in het kleine Sint-Denijs-Westrem een festival uit de grond te stampen?

“Na de Gentse Feesten is er altijd een beetje een leegte in en rond Gent, en die leegte wou Dioniss graag opvullen. Daarom is een groep vrienden van hier begonnen met een eigenzinnig festival. Het is eigenlijk ontstaan als een soort dorpsgebeuren waar ook muziek werd gespeeld. Na enkele edities bleek echter dat het wel kon uitgroeien tot een volwaardig festival. Daarbij focussen we niet op de grote namen, want dat doet iedereen al. We mikken eigenlijk op alle leeftijden en op verschillende genres. Dat vertaalt zich ook in onze drie kernwoorden: gezelligheid, ontdekking en familiegevoel.”

DILEMMA Dioniss is dus niet enkel en alleen een muziekfestival?

“Muziek staat nu wel centraal, maar dan vooral de zaterdagavond. Vrijdagavond is er een openluchtcafé waar vooral volk uit Sint-Denijs op afkomt. In theorie is het haalbaar om daar een tweede volwaardige festivaldag van te maken. Financieel is dat ook wel interessant waarschijnlijk, maar dat is nog niet voor nu: we willen rustig aan groeien.”

“Op zaterdagmiddag is er vooral randanimatie voor kinderen. Afhankelijk van editie tot editie is er bovendien plaats voor theater, comedy, dans, fotografietentoonstellingen en dergelijke. Zo proberen we een soort kunstenfestival te zijn en ons te onderscheiden van andere festivals waar pakweg Vive La Fête en Regi elk jaar op het podium staan.”

DILEMMA Dioniss heeft ondertussen al een behoorlijke naam en omvang. Is het de bedoeling om te blijven groeien?

“Voor de tiende editie (in 2015 vond de achtste plaats, nvdr.) hopen we naar het grotere Kasteel Borluut te verhuizen. Toch is het niet de bedoeling om met Dioniss echt een groot festival te worden. Groeien is mooi, maar budgettair is dat niet gemakkelijk. Dioniss is gratis en rekent dus op een grote opkomst, die afhankelijk is van het weer. Twee regenedities en we zijn failliet. Uitbreiding, bijvoorbeeld naar het kasteel, is mogelijk maar houdt dus wel een risico in.”

DILEMMA De inkomsten haalt Dioniss dus uitsluitend uit eten en drinken?

“Ja, maar ook de subsidies van Stad Gent helpen ons een heel stuk vooruit. We willen het gratis karakter ook kost wat kost behouden, dat is en blijft het handelsmerk van Dioniss. Nu vindt het festival eigenlijk plaats op de openbare weg, dus dan mag je sowieso geen inkom vragen, maar ook als we verhuizen blijven we gratis. Mensen gaan ook gemakkelijker naar een minder bekende groep komen kijken als het gratis is.”

DILEMMA Wat is, naast de gratis toegang, de sleutel om als klein festival ook mensen aan te trekken en op te boksen tegen Werchter, Pukkelpop en Tomorrowland?

“Vooral de muzikale ontdekking onderscheidt ons, denk ik. We hebben ook geluk gehad dat de opkomende namen die we hier programmeerden ook effectief zijn doorgebroken, dankzij het kennersoog van onze toenmalige programmator, Joris. Lady Linn, Trixie Whitley en Oscar & The Wolf hebben hier nog gestaan, en dat is natuurlijk uitstekende reclame. We blijven op zoek gaan naar de net niet doorgebroken bands; de gevestigde waarden laten we aan andere festivals. Soms is de drang er om een grote naam te programmeren, om zeker te zijn van opkomst, maar dan zou Dioniss zichzelf niet meer zijn.”

DILEMMA Dit jaar trad het Gentse Uberdope op bij jullie. Zoeken jullie bewust naar artiesten uit de streek?

“Jazeker. In Gent is sowieso veel muzikaal talent aanwezig, dus op dat vlak hebben we geluk. En die Gentse bands brengen vaak ook wel een hoop vrienden en fans mee, omdat Sint-Denijs-Westrem natuurlijk vlakbij is. Maar los daarvan willen we simpelweg gewoon een kans te geven aan bands uit de streek.”

DILEMMA Een weinig blandinistisch vraagje uit pure kapitalistische nieuwsgierigheid: hoeveel betaalt Dioniss aan alle bands van de line-up samen?

“Vorig jaar was dat 12 000 euro, dit jaar zaten we rond een mooie 7000 euro. Uiteindelijk komen de mensen om hun vrienden (nog eens) te zien, dus een dure line-up is voor ons niet noodzakelijk. Dat is trouwens ook wel een beetje een probleem. De Staat bijvoorbeeld, een redelijk grote band in Nederland waarvoor we toch wel wat betalen, spelen dan voor een publiek dat staat te praten of te eten.”

Dioniss

DILEMMA Dioniss slaagt er al jaren in om zich met verve te handhaven tegen de zware concurrentie van de andere Belgische festivals. Hoe zie je onze festivalcultuur evolueren?

“België heeft zonder twijfel een super festivalcultuur. Over het weer wordt vaak geklaagd, maar eigenlijk is het hier perfect. In Zuid-Europa is het gewoonweg te warm om festivals te kunnen organiseren. Er is tegenwoordig wel een overaanbod, niet alleen in de festivalwereld maar ook in de bredere evenementen- en uitgaanswereld. Veel nieuwe concepten gaan dan ook de mist in door de zware concurrentie; het is niet gemakkelijk om je te onderscheiden. Vandaag de dag een nieuw festival uit de grond stampen is bijna onmogelijk, lijkt mij. Anderzijds is het natuurlijk wel positief dat er nu iets meer is dan Werchter en Pukkelpop alleen.”

DILEMMA Veel jongeren geven tegenwoordig de voorkeur aan eigenzinnigere festivals als Dour, in plaats van Werchter en Pukkelpop. Zullen die laatste er toch in slagen om zo groot te blijven, denk je?

“Ik vermoed van wel. Zij hebben een trouw publiek, ietsje ouder ook. Festivals zoals Feest in het Park daarentegen, die blijven wat in de middenmoot steken, ook qua line-up. Volgens mij gaan zulke festivals het moeilijk krijgen. Mensen gaan naar festivals om twee redenen: voor de namen, zoals op de grote festivals, ofwel voor de sfeer, zoals op de kleine festivals. De middelgrote festivals vallen daar een beetje tussen, des te meer omwille van hun relatief hoge ticketprijzen.”

“De echt grote rockfestivals kampen dan weer met een tekort aan echte headliners. Je hebt Foo Fighters en Queens of the Stone Age, maar Editors, Kings of Leon en Placebo zijn al geen échte headliners meer. Pukkelpop kiest bijvoorbeeld voor Bastille als headliner, een band die nog maar net bezig is. Dat wil toch iets zeggen.”

DILEMMA En wat met de echt alternatieve festivals?

“Zij krijgen het ook echt moeilijk, denk ik. Al is het wel een positieve ontwikkeling dat bands die weinig airplay op de radio krijgen, zoals Raketkanon en Amenra, toch zalen en weides uit kunnen verkopen. Door social media is het monopolie van radio wat geslonken en daar kunnen alternatieve festivals van profiteren.”

DILEMMA Tot volgend jaar op Dioniss, Viktor.

Ben De Smet en Sam Ooghe

Viktor Verleyen studeerde Muziekmanagement bij PXL Hasselt. Voor contact: https://be.linkedin.com/pub/viktor-verleyen/50/214/489.

Info over Dioniss is te vinden op www.dioniss.be

 

Reacties

Share.

About Author

Sam Ooghe

Scriptor 2015-2016. Over het algemeen ben ik een eikel, maar ik kom er altijd wel mee weg. Ik draag mijn pet achterover. Kan wel niet skaten.

Leave A Reply