2) Stukje in gebarentaal vertalen ( heeft aanwezig twee doven - dirk en jan (lokaliseren) - ik vraag aan dirk: morgen gaan-naar brussel? - hij antwoordt mij: ja)
3) Welke principes van vgt zie je hier? (congruentie + lokaliseren uitleggen)
4) Movement-Hold-Model: wat gebeurt er daar bij samenstellingen?
5) Wat is deaf kolonialism? Als je zou moeten uitleggen aan iemand dat dove ouders liefst een doof kind zouden hebben, hoe zou je dat dan doen en wat is de link met het kolonialisme?
6) Voor- en nadelen van standaardisatie
7) Hoe is de variatie in VGT er gekomen?
8) Pro- en contra-argumenten van bi-bi-onderwijs?
9) Bespreek de tijdslijnen
10) Als je VTG vergelijkt met SASL, wat is er typisch voor de zinsvolgorde? (werkwoordelijke constructie achteraan, lexicale meer naar voor...)
2007 - 2008: Professor Mieke Van Herreweghe
1) Wie is Samuel Heinicke?
2009 - 2010: Professor Mieke Van Herreweghe
1) Op welke manier kun je een referent lokaliseren? En hoe kies je je referent?
2) Wat weet je over congruentie?
3) Verbind het standpunt tegenover doven uit de oudheid en middeleeuwen met minderheidsgroepen vandaag.
4) Als je juridische hiaten zou moeten invullen, hoe zou je dan te werk gaan?
2011-2012: Professor Mieke Van Herreweghe
1) 1. Jezelf voorstellen 2.Zinnetjes aflezen uit de filmpjes 3. 'Gent' in SignWriting: leg de symbolen uit. 4. Hoe koppel je een referent aan een locus? Hoe kies je een locus? 5. Waarvoor wordt vingerspelling gebruikt? 6. Wat werd beslist op de conventie van Milaan en hoe komt het dat het zo belangrijk was? 7. Wat weet je over Doofbewustzijn, VGT-bewustzijn en Tolkbewustzijn? 8. Welke informatie zou jij opnemen in een folder van een referentiecentrum dat ouders bezoeken als ze net gehoord hebben dat hun kindje doof is?
2012 - 2013: Professor Mieke Van Herreweghe
1) Gisteren ging ik naar het dovenlokaal. Ik was verbaasd, normaal gezien zijn er 10 personen aanwezig, maar gisteren zeker vijftig! (VGT-> Nl)
2) Wat is het verschil tussen persoonlijke voornaamwoorden in VGT en in het NL?
3) HEEFT in VGT, leg uit.
4) Wat weet je over de familie De Velasco?
5) Statusplanning VGT, leg uit.
6) Hoe is de Dovengemeenschap georganiseerd?
7) Waarom kiezen vele dove ouders niet om CI bij kind in te planten?