Overige keuzevakken: Ontwikkeling en Esthetiek van de Film
2008 - 2009: Professor Biltereyst Daniël
1) Doorheen de filmgeschiedenis poogt men dikwijls realisme te bereiken. Op welke gebieden, manieren, ... kan dit gebeuren? (1) Geef drie voorbeelden uit de filmgeschiedenis, situeer en leg uit. (2)
2) Geef de stilistische kenmerken van de Film Noir. Pas deze toe op een van de films die je gezien hebt.
3) Begrippen. Situeer en leg kort uit: André Bazin - Star Film - Cesare Zavattini - PARUFAMET - William Dickson
2009 - 2010: Professor Biltereyst Daniël
1) Bespreek de montagetheorie van Eisenstein. Licht nog 2 andere visies op montage toe (niet Sovjet)
2) Bespreek het verschil tussen PMR en IMR. Pas toe op één van de films die je bekeken hebt.
3) Bespreek de volgende begrippen: Fatty Arbuckle - Why we fight - William Horner - Caméra Stylo - Max Linder
2010 - 2011: Professor Biltereyst Daniël
1) 1. Omschrijf en situeer op welke niveaus kinetiek in film kan worden gebracht. + geef drie voorbeelden uit de filmgeschiedenis (max. 3 pagina's)
2) 2. Geef drie montagetechnieken en toets één daarvan aan de zelf gekozen film. (1 à 2 pagina's)
3) 3. Situeer en leg uit: Nosferatu - Kuleshov - Biograph - Pickpocket - La terra trema (max. 1 pagina)
2011-2012: Professor Biltereyst Daniël
1) Reeks I, Vraag 1: De ontwikkeling van geluid in de film: wie, wat, waar wanneer? Geef de gevolgen op systematische wijze.
2) Reeks I, vraag 2: Wat zijn de kenmerken van PMR (Primitive Mode of Representation), leg uit en geef een aantal voorbeelden.
3) Reeks I: Vraag 3 (van vijf begrippen werd een omschrijving gegeven, je moest zelf de voornaam + achternaam, concept of term geven). 1. Wie maakte Nuit et brouillard?, Joseph Breen (Wie stond aan het hoofd van de PCA in '34?), Ossessione (Eerste neorealistische film, van Visconti, gefilmd tijdens WO II?), Jacques Feyder (Bekende Frans-Belgische cineast in Frankrijk in de jaren '20-'30 en later in VSA), Wie was de vader
4) Reeks I, vraag 3: omschrijving werd gegeven, zelf voornaam+naam, concept of term geven. a. Wie was de vader van de chronofotografie? b. Wie was een bekende Frans-Belgische regisseur in de jaren 1920-1930 in Frankrijk en later ook in de VSA? c. Wie maakte Nuit et Brouillard? d. Welke film van Lucino Visconti wordt beschouwd als de eerste neorealistische film, en werd gefilmd tijdens de tweede wereldoorlog? e. Wie werd in 1934 de uiteindelijke baas van de PCA?
5) Bespreek Duits Expressionisme + invloed op andere genres
6) Bespreek het belang van Porter
7) Etienne Robertson, Georg Pabst, Billy Bitzer, Emile Cohl