Onafhankelijk tijdschrift voor en door studenten Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Gent

Recensie: Kursk

Recensie: Kursk
Door Dilemma op 15 november 2018
Ik beschouwde mijzelf eerder als boekenbeminster dan als een filmfanate, maar die mening heb ik moeten bijstellen na het zien van Kursk. Net zoals sommige boeken een diepe indruk kunnen maken, greep deze film mij vanaf de eerste minuut bij het nekvel en liet mij niet meer los. De film, geregisseerd door Thomas Vinterberg, is gebaseerd op historische feiten. In augustus 2000 verging een duikboot van de Noordelijke Vloot. Wat de grootste zomeroefening sinds de ineenstorting van de Sovjet-Unie moest worden, werd een tragisch verhaal waarbij 118 mannen het leven lieten.
De film begint met het huwelijk van een marinier. Hoewel het bestaan van een mariniersvrouw hard is, zeker bij de Noordelijke Vloot, doen de collega’s hun uiterste best een gezellig huwelijk te organiseren. Ze verkopen hun eigen horloges om toch maar een paar champagneflessen te kunnen voorzien. Een horloge dat later een groot gemis zou worden ... Mathias Schoenaerts vertolkt de rol van Mikhail Kalekov, de kapitein-luitenant van de Kursk. Voor de missie moet hij zijn hoogzwangere vrouw en zijn zoontje achterlaten. Vol adrenaline beginnen de mariniers aan hun missie. Vrijwel meteen gaat er iets fout en ontploft er een dummy-torpedo door een te hoge concentratie aan waterstofperoxide. Omdat de temperatuur stijgt tot 400 graden, ontploffen er nog acht torpedo’s tegelijkertijd. Door een heldhaftige en slimme technicus worden twee kernreactoren uitgeschakeld en de reactorruimte hermetisch afgesloten. Wonder boven wonder overleven 23 mannen deze explosie. Zij houden stand in het achterste compartiment door opgehangen zuurstofschermen. Hoopvol slaan ze elk uur viermaal met een hamer zodat de reddingswerkers weten dat ze nog in leven zijn. Al snel komen de Russische hulpdiensten met Prisz-onderzeeërs, maar doordat hun materiaal slecht onderhouden is, slagen ze er niet in de bemanning te redden. De mannen leven ondertussen in ontbering: het ijskoude water, de natte dekens en de wanhoop wanneer ze horen dat de onderzeeërs terugkeren, bezorgen je als kijker koude rillingen. De Britten bieden hun hulp aan, want zij hebben wel het perfecte materiaal. De Russen willen er echter niet op ingaan. De machteloosheid van de vrouwen, de kinderen en de mariniers zelf, voel je in elke vezel. Collin Firth, als verontwaardigde Britse commandeur, speelt een rol die hem op het lijf geschreven is.
Het ijzersterke acteerwerk, de mooie beelden en de heftige sentimenten die je als kijker twee uur lang in de greep houden, maken van deze film een meesterwerk. Negeer dus vooral de schandalig lage Imdb-score en haast je naar de bioscoop!
Delphine Larmuseau
Over de auteur
Studentenblad van de Blandijn