De dagen worden steeds korter, de bomen kleurrijker en het kwik van de
thermometer blijft koppig dalen. Voor velen is dat de roep van de winter,
voor ons het teken dat een geweldige avond lonkt; de avond van Woorden en
Daden. Dat is een avond waarop verschillende, bekende en minder bekende,
artiesten het beste van zichzelf geven in verschillende podiumkunsten. We hebben
een gevarieerd programma dat onder andere bestaat uit poëzie, proza, singer-songwriters,
slam-poetry en akoestische muziek. De opbrengst gaat volledig
naar een goed doel! Dit jaar werken we samen met Kompanjon vzw, een Gentse
organisatie die kansarme jongeren betere onderwijskansen wil aanbieden. We
spraken met Mikati Willemyns en Silke Gardeyn, de studentencoach en een stagiaire
van Kompanjon vzw.
Waar zet de organisatie zich
voor in?
M: We zijn een Gentse organisatie die
met de hulp van studenten studie- en
opvoedingsondersteuning biedt aan
kansarme gezinnen. Een student of
vrijwilliger komt wekelijks aan huis bij
een gezin. Vaak zijn zijzelf nog nooit
in aanraking gekomen met kansarmoede.
Die persoon ondersteunt drie
maanden één of meerdere kinderen
van het gezin. We ondersteunen gezinnen
in groot-Gent; dus ook Oostakker,
Gentbrugge, Sint-Denijs-Westrem
… We zijn volgend jaar 10 jaar
actief. Ik hoop op een groot feest!
S: Ik ondersteun onder andere een gezin
in Oostakker.
M: De ondersteuning komt op vraag
van een ouder omdat hij/zij een
schoolachterstand opmerkt bij een
of meerdere van de kinderen en het
kind zelf onvoldoende kan ondersteunen.
De aanmelding gebeurt vaak via
de school of via een organisatie. De
coach neemt de aangemelde gezinnen
uit de wachtlijst, bekijkt de hulpvraag,
introduceert de geselecteerde student
in het gezin en volgt het traject op.
Kompanjon vzw wil de onderwijspositie
van kansarme kinderen versterken.
S: We helpen ook de ouders, als ze het
bijvoorbeeld moeilijk hebben met lezen
of het begrijpen van documenten. Op die
manier ondersteunen we het hele gezin.
M: Inderdaad; soms gaat de student
of coach ook mee naar een oudercontact.
De student is er niet alleen voor
de kinderen, maar ook voor de ouders.
Uiteindelijk zal de student niet
voor eeuwig bij dat gezin blijven langsgaan
voor studie- en opvoedingsondersteuning.
Daarom is het belangrijk
om de ouder ook te versterken.
S: Ik was onlangs aanwezig op een
oudercontact en het was heel overweldigend
voor dat gezin omdat er op
het oudercontact een zorgcoördinator,
een gezinsbegeleider, een tolk, enkele
leerkrachten … aanwezig waren. Een
tolk staat in voor een vlotte communicatie
tussen de ouders en de leerkracht
maar de ouders hoeven er die
avond niet noodzakelijk bij te zijn en
kunnen nadien dan gebriefd worden.
M: Als student ben je er dan bij om op een gemakkelijke of laagdrempelige
manier uit te leggen wat er allemaal
gezegd wordt. Leerkrachten en hulpverleners
gebruiken vaak vakjargon:
niet evident voor sommige ouders.
Wat is jullie specifieke rol binnen
de organisatie?
M: Als coach fungeer ik als brug tussen
gezin, student en school. Ik bekijk de
hulpvraag van het gezin en ondersteun
zowel de gezinnen als de studenten in
het hele proces. Dit semester ben ik
coach van 30 gezinnen en 30 studenten.
Ik ga de eerste keer altijd mee om de
studenten te introduceren in het gezin.
Daarnaast doe ik ook nog tussentijdse
en eindbezoeken bij de gezinnen, volg ik
de studenten intensief op, help ik gezinnen
met allerlei vragen en geef ik vormingen
aan studenten. Het is natuurlijk
de student die het meest rechtstreeks
in aanraking komt met de gezinnen.
S: Ik studeer pedagogische wetenschappen
(onderwijskunde) en ik ben
nu stagiaire bij Kompanjon. Momenteel
bezoek ik drie gezinnen, een Vlaams
gezin waar generatiearmoede heerst,
een Roma-gezin en een Pools gezin.
Je merkt echt dat het drie heel diverse
situaties zijn. In mijn opleiding leerden
we hier wel over, maar pas als je echt bij
een gezin komt, kom je erachter waarop
ze allemaal vastlopen. Daarnaast
ben ik ook bezig met een onderzoek
rond het welbevinden bij kinderen.
Ik bevraag dan zowel de kinderen, de
ouders als de leerkrachten, om zo een
goed beeld te schetsen van de situatie
M: Vaak zijn de gezinnen niet zo vertrouwd
met de schoolcultuur en kunnen
de ouders moeilijk hun weg vinden
in bijvoorbeeld de schoolagenda, het
hele schoolgebeuren, de briefwisseling
of de communicatie met de school.
Het is dan leuk dat de student hen
helpt om hun weg daarin te vinden.
S: Er zijn veel scholen die zich wel
goed inzetten voor die gezinnen en
echt wel willen helpen, maar de manier
waarop ze het overbrengen
komt niet altijd laagdrempelig over.
Aan welke projecten zijn jullie
momenteel aan het werken?
M: Ik ben blij dat we dit nieuws al kunnen
meedelen! We zijn nu gestart met
een project in Antwerpen met onze
nieuwe coach Salima. Onze coördinator
Katelijne springt bij en ondersteunt
ook enkele gezinnen. Zij doen daar hetzelfde
werk als wij hier in Gent. We zijn
ook bezig met impactonderzoek: we
verrichten goed werk en dat willen we
bewijzen. Daar zijn we nu heel goed
mee bezig, maar de resultaten daarvan
moeten nog naar buiten komen.
Om al ons werk in Gent en Antwerpen
verder te zetten en onze maatschappelijke
impact te kunnen aantonen, is
het dus zeker nuttig dat we wat meer
inkomsten hebben, zoals de opbrengst van evenementen en financiële steunvan
sponsors en sympathisanten.
Wat is het meest bijzondere
dat je al hebt meegemaakt
in de periode dat je werkt bij
deze organisatie?
M: Bij ieder gezin kan ik wel iets vertellen.
Vooral hun dankbaarheid blijft
hartverwarmend. Ik ben de coach die
het meeste eten krijgt, daar lacht de
rest vaak mee. Ik word altijd hartelijk
ontvangen met heel veel eten. Sommige
vrouwen uit mijn gezinnen zijn
eenzaam, omdat hun man gaan werken
is en zij voor het huishouden moeten
zorgen. Dan vinden ze het heel tof dat
er iemand langskomt! Op een dag ging
ik langs bij een gezin en had de mama
stiekem een ananas en een sjaal in mijn
handtas verstopt. Ik reed met de fiets
terug naar huis en zag ineens die ananas
in mijn zak zitten. Ik belde haar op
en vroeg ‘Mevrouw, er zit een ananas in
mijn handtas?’, waarop zij antwoordde:
‘Bedankt, bedankt voor alles dat je voor
ons gedaan hebt.’ Dat gezin toonde
haar dankbaarheid op een hele leuke
manier! Een ander gezin woonde in een
heel oud huis, dat eigenlijk niet meer
bewoonbaar was en ze moesten veel te
veel huur betalen aan een huisjesmelker.
Samen met het OCMW hebben
we hen geholpen een betere woning
te vinden, waar ze nu een eerlijke prijs
voor betalen. Ik heb zelfs geholpen met
verhuizen. Het is geruststellend om te
zien dat ze goed terechtgekomen zijn.
S: Ook hele kleine dingen kunnen echt
het verschil maken: een kindje dat
nu in de derde kleuterklas zit speelde
vroeger alleen maar op de gsm
of tablet van zijn ouders. Ik heb hem
een hoop speelmateriaal gebracht
en als ik daar nu langskom zie ik hem
daar altijd mee spelen. Ze leven daar
echt van op. Dat is zo leuk om te zien!
M: Nog een andere jongen die ik
ondersteunde, toen ik nog studeerde,
was heel gemotiveerd om
Latijn te studeren en daarna dokter
te worden. Hij kreeg veel tegenkanting
van mensen die niet in
hem geloofden omdat hij uit een
kwetsbaar gezin komt dat het financieel
niet breed heeft. Ik heb
hem toen aangemoedigd, structuur
bij het leren geboden en verteld
dat hij zich goed moest inzetten en hard moest werken. Dat heeft hij dan
ook gedaan! Hij zit nu in het tweede
middelbaar en alles verloopt goed.
Wat kunnen studenten zoals wij
voor jullie betekenen?
S: We doen ook elk jaar mee aan Student
Kick Off. De opbrengst gaat onder
andere naar onze organisatie, maar we
moeten er natuurlijk iets voor doen.
We moeten bijvoorbeeld jaarlijks ±60
vrijwilligers werven die schiften draaien
aan de bar. Een barshift draaien is trouwens
erg leuk om te doen, daar kunnen
we van meespreken. Studenten die ons
volgend jaar wel zouden willen helpen,
mogen ons zeker contacteren op info@
kompanjon.be. Als vrijwilliger krijg je
gratis toegang tot het plein na je shift
en nadien ook een gratis cinematicket.
M: Een Music for Life-actie organiseren,
zoals Filologica doet voor ons,
mag zeker! Je kan bijvoorbeeld ook de
‘Warmathon’ meelopen ten voordele
van Kompanjon vzw (https://dewarmsteweek.stubru.be/goededoelen).
Los van financiële steun kan je eens
nadenken over wie kansarme mensen
zijn en kan je proberen om niet
op een stereotiepe manier naar hen
te kijken. Of denk eens na over thema’s
zoals diversiteit en kansarmoede.
Kom op 21 november ook zeker naar
Woorden en Daden en steun
Kompanjon!
door Marlies Vervoort & Kylie Cano